הצטרפות לאיגוד התסריטאים בישראל איגוד התסריטאים בישראל
כניסת חברים
שם משתמש
סיסמה
דף הבית > פסטיבלים ותחרויות > פסטיבלים בעולם > שלח סרט לפסטיבל בינלאומי

שלח סרט לפסטיבל בינלאומי

לפני שאתם שולחים סרט לפסטיבל בינלאומי, כדי שתקראו את הטיפים הבאים שרכזה עבורנו נועה קשרל - משווקת סרטים ישראלים בעולם. בהצלחה


מאת: נועה קשרל, משווקת סרטים ישראלים בעולם   

טיפים לפסטיבלים
מוגש ע"י קשרל  NOA - International Film Marketing
יש ברחבי העולם אלפי פסטיבלים: יש כאלו שמתמחים בסרטים עלילתיים באורך מלא, לעומת כאלו שעוסקים בסרטים קצרים. יש פסטיבלים שעוסקים באנימציה, ויש כאלו בדוקומנטרי ויש פסטיבלים שמשלבים את כל הסגנונות הנ"ל, ומציגים אותם במקביל  בקטגוריות שונות.

מדוע כדי לשלוח סרט לפסטיבל ?
הפסטיבלים הטובים חשובים מכמה בחינות:
1. הם מהווים פלטפורמה טובה בה הסרט יוקרן, ויכולים להעניק לו חשיפה רצויה.
2. פסטיבל טוב תמיד יכול להניב פסטיבל אחר (ראו הסבר על המפלים בהמשך)
3. אפשרות להיות מוקרן בפני קניין של תחנת טלוויזיה, שיצפה בסרט במהלך הפסטיבל
4. מפאר את הרזומה של היוצר
5. מספק ליוצר חופשת עבודה קצרה באור הזרקורים...

שאלת מיליון הדולר, היא באילו פסטיבלים להתחיל להקרין את הסרט?
כאן נכנס עניין הבכורות.
יש מספר סוגי בכורות לסרט:
בכורה עולמית - הפעם הראשונה בו מוקרן הסרט בעולם. רוב ה- A Class Festivals דורשות בכורה זו.
בכורה בינלאומית – הפעם הראשונה שהסרט מוקרן מחוץ לישראל
בכורה אירופאית/ צפון אמריקאית – פעם ראשונה שהסרט מוקרן ביבשת
בכורה ארצית – פעם ראשונה באותה ארץ

הררכיית הפסטיבלים
לפסטיבלים בינלאומיים יש היררכיה מאוד ברורה, המאופיינת בצורת מפל.
בראש נמצאים A Class Festival, ולאחריהם פסטיבלי B ו- C

משאת נפשו של כל יוצר, היא להתקבל ל- A Class Festival כגון ברלין, קאן, טורונטו, ונציה וכו'. לכל פסטיבל כזה יש קטגוריות שונות: תחרות רשמית של סרטים באורך מלא, תחרות לסרטים קצרים, פנורמה וכו'. מומלץ לבדוק מראש לאיזה קטגוריות הסרט שלכם עונה, לפני ששולחים אותו, על מנת למנוע עוגמת נפש.

מכיוון שפסטיבלים אלו דורשים בכורות עולמיות או בינלאומיות, חשוב מאוד לא לשרוף את הסרט, על ידי הקרנתו בפסטיבל איזוטרי, ואחרי זה לשלוח אותו לפסטיבל נחשב. כן, הפסטיבלים החשובים בודקים באינטרנט אם הסרט הוקרן בעבר, ולא מעט סרטים נפסלו בגלל זה בעבר.

ברגע שהסרט מתקבל לפסטיבל כזה, הוא "זורם" באופן טבעי במפל הפסטיבלים, ויכול להיכנס לפסטיבלי B ו- C למכביר...
כוח הכבידה פועל גם בפסטיבלים, וברגע שהסרט הוקרן בפסטיבלי B, ו-C, הסרט לא יוכל לטפס במעלה המפל, אלא יוכל רק לרדת לפסטיבלים קטנים יותר... לכן נקודות הפתיחה של הסרט, נקודת תחילת המפל שלו, היא קריטית, ויכולה לעשות את ההבדל העצום בין מפלי הניאגרה, למפלי עין גדי...

נהלי הגשה לפסטיבל
לפני שליחת DVD לפסטיבל, יש למלא טפסי רישום. לרוב מדובר על טפסי הגשה on-line המעודכנים ישירות במערכת הפסטיבל, ולעיתים יש טופס שצריך להורידו מהאתר ולמלא אותו באופן דיגיטלי.

נהליים כלליים

1. עדיף להגיש לפסטיבל את החומר המבוקש כמה שיותר מוקדם. ככול שמתקרב הדד-ליין של הפסטיבל,
    ועדת הקבלה שלו רואה יותר סרטים, והם מחליטים על אילו סרטים להכליל, ולסרט המאחר נותרות
    פחות אפשרויות. עדיף לשלוח את החומר לפסטיבל בערך חמישה חודשים מהמועד בו הוא מתקיים.
2. להקפיד למלא את כל הפרטים הנדרשים. לפעמים סרטים נופלים כי לפסטיבל אין את כל המידע הדרוש
    לסרט, וחבל.
3. ריכוז כל המידע ב-  Electronic Press Kit (פירוט בהמשך) חוסך בזמן מילוי הטפסים לפסטיבלים
    מכיוון שהחומר מוכן מראש, ורק צריך להעתיקו.
4. לשים לב כמה סקרינרים( DVD) צריך לשלוח: לפעמים הפסטיבל דורש שניים או שלושה סקרינרים כי
    הוא מעביר זאת למספר ועדות צפייה.
5. כל פסטיבל מבקש בדר"כ לפחות שתי תמונות. לא לשכוח לצרף גם אותן, בדר"כ יש אפשרות ל-
    upload, או לשלוח במייל.
6. כששולחים את הסקרינר לפסטיבל, מומלץ להדפיס את טופס הרישום ולצרפו לחבילה. במידה ומערכת
    הפסטיבל נתנה לרישום, מספר מיוחד, נא לציין גם אותו. כמובן שלהוסיף גם ברושור אם יש.

חומר פרסומי כתוב

בכל טופס רישום לפסטיבל, צריך להוסיף את תקציר הסרט.נהוג להגיש תקצירים וחומרים באורכים הבאים, ברגע שהחומר מוכן מראש, שולחים לפסטיבל את כמות המילים אותה הוא מבקש.

1. log line – תיאור הסרט באורך של עד שתי שורות. חשוב מאוד לברור כל מילה בקפידה...
2. תקציר הסרט ב- 50 מילים
3. תקציר הסרט ב- 100 מילים
4. תקציר הסרט ב- 200 מילים
5. תקציר הסרט בעמוד אחד
6. Electronic Press Kit – קובץ שכולל את המידע העיקרי על הסרט כגון: שם הסרט, קאסט, צוות,
    אורך, פורמטים בהם הוא קיים (35ממ, בטא וכו'). דוגמא מצורפת. מומלץ גם להוסיף תמונה מייצגת.
    ברגע שיש קובץ מוכן, פשוט מאוד להוסיפו כ- attachment, ולשלוח אותו לכל פסטיבל. גם קל כל פעם
    פשוט להעתיק את המידע, ולהוסיפו לטופס הרישום במידת הצורך. לא לשכוח להוסיף פרטי התקשרות
    בפרס קיט, כדאי שידעו איך ליצור איתכם קשר.

חשוב מאוד גם להכין לקראת הפסטיבלים חומר פרסומי ויזואלי:

1. Stills, Stills, Stills – חשוב מאוד לצלם כמה שיותר צילומי סטילס במהלך ההפקה, שלאחר מכן יהיה
    ניתן לשלוח לפסטיבלים כתמונות מייצגות מההפקה. חשוב מאוד: עוזר רבות ביצירת package הולם
    לסרט.
2. לעצב package, שתכלול פוסטר, ברושורים ועטיפות DVD. מנהל פסטיבל, שמקבל כמויות רבות של
    סקרינרים, יכול להעביר לראש הרשימה את הסקרינר עם העטיפה שצדה את עיניו ומושכת את תשומת
    ליבו. לכן שווה להשקיע בעיצוב.
3. אפשר גם לגלוש באינטרנט ולראות ברושורים של סרטים כדי לקבל רעיונות שאפשר להביא למעצב.
4. המבחר נע בין סטודיו המתמחים בעיצוב פוסטרים לקולנוע, לסטודנטים מוכשרים לעיצוב גראפי, שיעשו
    זאת כאחד הפרויקטים שלהם... הכל תלוי בסכום הכסף המוקצב לשיווק...
5. אתר אינטרנט – גם דרך מצוינת לפרסם את הסרט, ליצור לו באז, ולהפנות פסטיבלים אליו. לא תמיד
    הדבר כרוך בהוצאה רבה מידי, והתרומה מבחינה שיווקית היא רבה מאוד.
6. טריילרים – טוב לשלוח לפסטיבל גם טריילר, שהפסטיבל יוכל להקרין בטלוויזיה המקומית, וכך ליצור
    יותר עניין לסרט, וגם לפסטיבל.
7. מומלץ להכין גם על קלטת בטא או DVD מס' סצנות מייצגות מהסרט, שהפסטיבל יוכל להעביר לתחנות
    טלוויזיה. במהלך הפסטיבל, אפשר להעביר סצנות אלו לעיתונאים, שבנוסף לראיון משודר עם היוצר,
    ישמחו להקרין גם קטעים נבחרים מהסרט במהלך הראיון.

סקרינרים
1. מומלץ להכין לפחות 20-50 סקרינרים. גם 100 יתקבלו בברכה..., יש מקומות שמעניקים הנחה על
    כמות, וזה חוסך לשכפל כל פעם סקרינרים נוספים.

כשהסרט התקבל
1. לדאוג לשלוח לפסטיבל את פורמט ההקרנה המתאים לו: 35ממ, אנלוג, דיגיטל וכו'
2. לשאול את הפסטיבל אם הם יכולים להזמין את היוצר, או לשלם עבור ההקרנה. כל מה שקורה מעבר,
    כבר תלוי בקשר האישי שלכם עם הפסטיבל, ועד כמה הם רוצים את הסרט שלכם...

מידע על פסטיבלים
מידע על פסטיבלים ניתן למצוא באתר של איגוד הבמאים והתסריטאים , וגם באתר של העיתון המקצועי 
Variety
http://www2.variety.com/filmfests/2007/minisite.asp?showranges=a
ב-Variety ניתן לראות את הפסטיבלים לפי שם, או לפי החודש בו הם מתקיימים.

כיצד נזהה מהו פסטיבל חשוב ?

ניתן ללמוד מחשיבות הפסטיבל על ידי הסתכלות בתנאי הרישום שלו. פסטיבלים שמבקשים בכורות הם רציניים, ואלו שלא מזכירים אותן, נחשבים לפחות...

חשוב לציין שיש לסרט אורך ממוצע של שנה.

כלומר, ב-12 החודשים הראשונים מאז שהסרט הוקרן לראשונה, אפשר לשלוח אותו לפסטיבלים נחשבים.
כאשר הסרט מעל לשנה, אפשרויות ההקרנה שעומדות בפניו הן מעטות יותר, למרות שסרטים שהוקרנו בעבר בהרבה פסטיבלים, יש להם אורך חיי מדף ארוכים, ויכולים להיות מוקרנים גם שנתיים לאחר הקרנת הבכורה...

המידע המפורט עוסק בפסטיבלים בינלאומיים.
יש גם פסטיבלים יהודיים רבים בעולם, שמקרינים סרטים תמורת תשלום.
במקרה זה חשוב לזכור את המפל, ולא לשרוף את הסרט בארץ או אזור שעד כה לא הייתה בו הקרנת בכורה בפסטיבל טוב.... על כן מומלץ להמתין עם פסטיבלים יהודיים מספר חודשים, ולא להקרין את הסרט שם ישר בהתחלה...
 
המידע נכתב על ידי נועה קשרל
Noa Cacharel
מנכ"ל ובעלים
NOA - International Film Marketing
noa@noa-international.com
www.noa-international.com
052-3603660

 


הוסף תגובה
1. מקום טוב להתחיל בו הוא האתר של FIAPF   
ורדה גיל - הויזואליסט, 24/09/2008 12:05:54
2. לאנימציה מוקדשת קטגורייה נפרדת באתר   (ל.ת)
רננה-ע.תוכן אתר האיגודים, 24/09/2008 13:14:57
 
אודות האיגודים זכויות קרנות פסטיבלים לחברים קישורים מפת אתר תנאי שימוש באתר English
בניית אתרים מיקסרמדיה עיצוב אתרים מערכת ניהול תוכן iwms